Блог

10 начина да изберем най-добрия продукт

Публикувано на

Когато избираме продукт, всички потребители използваме различни методи, по които да достигнем до правилния избор. Понякога се случва да не преценим адекватно ситуацията или да не разполагаме с достатъчно информация за други възможности, вследствие на което извършваме покупка, за която съжаляваме. За да сведем тази вероятност до минимум, днес сме решили да представим на твоето внимание 10 начина, по които да избираш разумно при следващото пазаруване. Да започваме!

1. Личностното преживяване

Всяко търсене на продукт започва с възникването на нужда. Да кажем, че си решил да си купиш смартфон, защото старият ти е счупен. Първата стъпка към откриването на подходящия за теб е да започнеш от общото към частното, а именно - от бранд към конкретен продукт.

Ако предишният ти смартфон е бил на Apple, например, но не си доволен от представянето му, можеш да се насочиш към конкурентните Samsung, HTC и др. В случай че искаш да продължиш да използваш смартфон на същия бранд, защото потребителското ти преживяване е било удовлетворяващо, помисли кой от по-новите модели на Apple ти харесва.

2. Характеристиките на продукта

Добре, вече си се спрял на бранд. Какво е добре да направиш при това положение? Да помислиш каква характеристика ти е най-важна. Например за едни ще бъде от съществено значение продуктът да е на достъпна цена, други ще се интересуват каква е мощността му, трети ще обръщат специално внимание на дизайна и т.н. В случая е важно да определиш коя от характеристиките ще бъде водеща при избора, за да продължиш със следващата стъпка.

3. Търсачките са злато

Да предположим, че вече знаеш точно какво търсиш и към кои брандове си се насочил. Най-добрата стъпка в този случай е да потърсиш в Google какви резултати ще ти излязат по ключови думи (например ако си търсиш 1. нова кола; 2. държиш да е френска, защото имаш опит с такава, 3. искаш да е издръжлива, потърси: "най-издръжливата френска кола за 2016 година"). След като откриеш множество резултати можеш да продължиш търсенето от общо към все по-частно и малко. Готови сме за следващата стъпка.

4. Семейство и приятели

Консултирането със семейство и/или приятели е един прекрасен начин да получиш достоверна информация от доверен източник. Според проучване на Harris Interactive от 2009 година 59% от потребителите се допитват до мнението на близките си преди да вземат решение за покупка. Най-полезното в този случай е, че можеш да събереш различни мнения и да прецениш до каква степен те отговарят на въпросите, които те интересуват, след което да преминеш към следващата стъпка.

5. Сайтовете за ревюта

Добре, да речем, че се колебаеш между 3 телевизора, препоръчани от доверени приятели. Какво е най-доброто решение в този случай? Според доклад на University of Miami School of Business Administration 81% от пазаруващите правят онлайн проучване (както направихме и ние в стъпка 3), а цели 61% от тях четат потребителски мнения и експертни ревюта преди да вземат решение за покупка. Благодарение на тях можем да добием обективна представа за продуктите, както и да разберем какви са предимствата и недостатъците на всеки един от тях, за да вземем информирано решение за покупка.

В хипотетичната ситуация с телевизорите най-добре е да ги потърсим в специализирани сайтове за ревюта или сайтът на съответната компания (ако има опция за оставяне на потребителски мнения). След като съберем достатъчно впечатления за тях, е възможно вече да сме стигнали до решение, но ако още се колебаем (или сме свели избора до 2 артикула), на помощ идва стъпка номер 6.

6. Социалните мрежи

Колко пъти ти се е случвало да зададеш въпрос към приятелите си във Facebook, за да получиш тяхното мнение и да се поучиш от опита им? Според проучване на Deliotte 36% от австралийските потребители от женски пол задават въпрос във Facebook преди да вземат решение за покупка, докато мнозинството от силния пол (36%) се доверява значително повече на видео ревюта и мнения в YouTube. При мъжете съществена роля играят още Facebook (31%), различни форуми в интернет (21%), блоговете на съответните брандове (21%) и Twitter (17%). При жените е любопитна статистиката, която добавя още няколко социални мрежи като влияещи върху последващата покупка - YouTube (31%), блогове на компаниите (22%), Pinterest (20%) и Instagram (18%).

Какво, обаче, е общото между всички тях? Те създават малки онлайн общности, в които хората свободно изказват мнението си и в реално време обменят опит помежду си. Друг интересен съвет в тази насока е да пуснеш запитването си във Facebook група със сходно търсене, тъй като там е много вероятно да получиш информацията, от която се нуждаеш.

Освен да предоставят възможност да зададеш въпрос и да прочетеш мнението на хора със сходни интереси, социалните мрежи са добър начин за достигане на самия бранд до потребителите. Според проучване от 2010 година на Martin Bailey & Modern Research Technologies 67% от потребителите, които "следват" даден бранд, са склонни да закупят именно от него, защото той е първият, за който се сещат, когато търсят даден продукт в съответната ниша. 51% от онлайн пазаруващите пък ще предпочетат някой от брандовете, който са "харесали" във Facebook.

7. Да живее конкуренцията

Най-положителният резултат от съществуващата конкуренция е, че потребителите разполагат с много по-голям избор и имат възможност да закупят един и същи продукт от различни места. Да речем, че искаш да си купиш нова пералня. В този случай си наясно, че за подобна покупка освен добро проучване е желателно да предвидиш и разходите, които никак няма да са малко.

Тук започва голямото сравняване. Разгледай различни онлайн магазини, които предлагат пералната машина, която си избрал, отбележи какви са условията (цена, гаранция, доставка, възможност за избор на цвят/модификации на модела и т.н.). Когато вече си се спрял на конкретен продукт, но имаш въпроси, обърни се към съответния дистрибутор или представител на марката и ги задай директно към него. Съгласно доклад на Deliotte 18% от потребителите говорят с виртуален асистент преди да закупят дадения продукт.

Любопитно е, че съгласно проучване на University of Miami School of Business Administration един потребител посещава средно 3 онлайн (или съответно офлайн) магазина преди да вземе решение за покупка. При това положение можем да заключим, че определящите фактори за извършване на покупка варират, като сред тях са безплатна доставка, допълнителен подарък, карта за лоялност, по-дълга гаранция и др.)

8. На живо е най-сигурно

Според проучване на eBay от 2015 година, 31% от английските потребители и 41% от немските потребители отиват на живо да погледнат даден продукт (да го тестват, огледат за дефекти, начин на изработка и т.н.) преди да го закупят онлайн. Поговорката "Проверката е майка на знанието" тук важи с пълна сила, тъй като е добре да си проверил даден продукт на живо, за да няма неприятни изненади след това.

Защо да не си го купиш на живо тогава, а да го поръчаш онлайн? Защото в много случаи онлайн пазаруването излиза по-евтино, по-удобно, а ако си взимаш малко по-специфичен продукт най-вероятно дори няма да разполагат с него в магазина и така или иначе ще трябва да го поръчаш с доставка. Любопитен факт е, че 33% от потребителите проверяват първо за наличността на даден продукт преди да преминат към обмисляне на варианта за покупка.

9. Отстъпките са винаги на мода

Ето, вече сте почти на финалната права. Спрял си се на марка, модел, дори онлайн магазин, от който да закупиш съответния продукт. Единствено много добре би било, ако можеше да смъкнеш малко от цената, нали? В такива случаи логичната стъпка преди да поръчаш е да потърсиш в интернет за промоционални кодове, купони и други видове отстъпки, с които да си осигуриш намаление.

10. Искаш или имаш нужда?

Финалният момент, който отказва много от потребителите да извършат покупка (и оставя празни колички в онлайн магазините), е осъзнаването, че не желаят вече да закупят дадения продукт. Причините за това са много: неприятно чувство поради страх от загуба на пари, съмнения в дадената марка и желания за допълнително проучване, прекалено висока цена на доставката или някакво друго условие, което не ги устройва, и др.

Най-важният въпрос, който трябва да си зададем накрая, е: "Искам ли наистина този продукт?" В много случаи човек избира под влияние на моментен импулс, затова преди да ни излезе евтиното всъщност твърде скъпо, е добре да преценим сами за себе си. Защото колкото съвети и мнения да прочетем, в края на деня е важно да се доверим на собствената си интуиция преди да натиснем бутона "Купи".

Други публикации

Ролята на мобилния телефон в избора и покупка на продукти

Ролята на мобилния телефон в избора и покупка на продукти

С всяка следваща година наблюдаваме ръст в потреблението, което се осъществява през мобилните телефони. Днес ще обърнем по-специално внимание на ролята на смартфоните при разглеждането, избирането и закупуването на продукти.

Какво е влиянието на брандовете при избора ни на продукт?

Какво е влиянието на брандовете при избора ни на продукт?

Всеки бранд има възможността да повлияе върху решението на потребителя да извърши покупка, но по-интересното е по какъв начин успява да постигне този резултат. В настоящата статия ще разгледаме какви са причините да считаме, че марките имат значение при избирането на даден продукт.

Как да пестим, когато пазаруваме?

Как да пестим, когато пазаруваме?

Когато си купуваме продукти под влияние на своите импулси, често оставаме разочаровани впоследствие, тъй като не сме премислили добре спонтанните си действия. Ето ги нашите съвети за едно прекрасно потребителско преживяване - пестеливо, разумно и приятно.