Блог

21 безценни съвета за успешен онлайн магазин

Публикувано на

Електронната търговия набира все по-голяма популярност в световен мащаб с всеки изминал ден. Милиони души поръчват продукти или се възползват от услугите на компании онлайн, затова е добре да бъдем запознати с начините, по които да превърнем нашия електронен магазин в по-привлекателен за потребителите от тези на конкурентите.

Ето и какви са работещите практики:

1. Вашият бранд трябва да има уникален глас

Когато потребителите чуят името на бранда Ви, те следва да имат силна асоциация с това, с което Вие самите искате да Ви свързват. Направете така, че името Ви да бъде първото, което им идва наум, когато търсят услугите, които Вие предлагате (т.нар. top of mind choice).

2. Не правете като конкурентите

Хубаво е да сте наясно какви маркетингови стратегии използват конкурентите, но не за да ги копирате, а за да направите точно обратното. Бъдете различни, защото именно диференциацията от конкуренцията ще се превърне в последствие във Вашето уникално предложение за потребителите и ще останете в съзнанието им като по-добри от всички останали.

3. Бъдете иновативни

Иновацията идва под много форми - не е задължително да създадете изцяло нов продукт или да преформулирате правилата в индустрията, могат да са просто нови неща, които Ви отличават от конкуренцията и предоставят добра причина на потребителите да се завърнат и отново да пазаруват от Вас.

4. Всеки потребител е специален

Монотонното и безразлично отношение от страна на повечето брандове кара отделният потребител да се чувства като незначителна част от системата. Истината е, че усещането за уникалност е изключително важно, за да могат потребителите да се чувстват ценени. Покажете им какво означава всеки един от тях, като им предоставите уникално потребителско преживяване.

5. Уникални продукти

Най-добрият начин да се отличите от конкуренцията е да разполагате с продукти, които Ви диференцират по някакъв начин от всички останали. Вашето уникално предложение за продажба (бел.а. unique selling proposition) следва да отговаря на ценностите Ви и да е ориентирано към задоволяване на потребителските потребности.

6. Активно присъствие в социалните мрежи

За да можете да се възползвате от онлайн маркетинг инструментите е абсолютно задължително да се подвизавате в социалните мрежи. Онлайн магазините често използват ефективен "маркетинг с нулев бюджет", чрез който лесно и безплатно достигат до желаната аудитория. Социалните бутони в самия сайт също са задължителни - благодарение на тях ще натрупате допълнителна ангажираност от страна на познатите на вече съществуващите потребители.

7. Подробни и точни описания на продуктите

Когато брандовете не описват старателно характеристиките на продуктите си, в повечето случаи това се отразява негативно и върху реализираните продажби. Според проучване на Amazon 18% от времето, в което потребителите разглеждат артикулите в даден онлайн магазин, обръщат внимание на снимките, а цели 82% от времето прекарват в четене на описателния текст.

8. Качествени снимки на продуктите

Макар и да прекарват ограничено време в разглеждане на снимки, потребителите държат да имат качествено преживяване и да изберат възможно най-добрия продукт за нуждите си. По-големите и качествени снимки могат да доведат до 9.6% увеличение в продажбите.

9. Потребителите трябва да Ви имат доверие

Много брандове се фокусират върху различни неща, с които да подобрят сайта си, но истината е, че трябва да мислят като потребителите, а не да действат според това, което смятат самите те за правилно. Как биха могли да постигнат това? Като предоставят сигурност на потребителя чрез:

  • Публикувани на сайта потребителски мнения;
  • Експертни ревюта;
  • Интересна, любопитна и разчупена информация за компанията;
  • Модерен минималистичен дизайн, който да привлича вниманието, като в същото време спомага за по-лесното намиране на продуктите в сайта.

10. Възможност за връщане на продуктите

Когато поръчват онлайн, потребителите имат нужда да се чувстват сигурни. В случай че даден продукт се окаже в неизправност или просто искат да го заменят/върнат, най-много печелят онлайн магазините, които са готови да проявят разбиране и имат политика за връщане на продукти.

11. Оптимизирайте сайта си по правилните ключови думи

Органичният трафик на сайта от Google и останалите търсачки е изключително важен за компаниите, които се занимават с онлайн търговия. Ако сте се позиционирали добре по ключови думи, потребителите ще открият това, от което се нуждаят, именно при Вас. Без SEO (бел.а. оптимизация за търсачки) е много вероятно уебсайтът да не се нареди достатъчно високо при търсене спрямо конкурентите си. По този начин ще загубите не само своите високи позиции в търсещите машини, но и част от своите клиенти.

Важно е също ключовите думи да бъдат съобразени с онези, които Вашите потребители биха търсили, затова се абстрахирайте от всичко, което знаете до момента, и мислете като тях.

12. Обърнете внимание и на микроконверсиите

Когато говорим за микроконверсии имаме предвид всички онези малки действия, които потребителите извършват по отношение съответния сайт, за да подобрят неговите позиции в търсачките и спрямо конкурентите. Например отговорите на въпроси като:

  • Колко човека са разгледали конкретна страница или продукт?
  • Колко пъти са кликнали на бутоните с "призив към действие" (call-to-action)?
  • Какви ключови думи въвеждат потребителите в търсачката?
  • Какви филтри използват потребителите при търсене на продукт в сайта?
  • Колко човека са свалили PDF материал, е-книга или друго?
  • Колко души са се абонирали за нюзлетър?
  • Колко потребители са се включили в мейлинг листата?
  • Колко пъти е било харесано/споделено дадено съдържание в социалните мрежи?

13. Видео материали

Тъй като видеото е лесна и удобна форма за бързо предаване на послание, препоръчително е да публикувате и видео материали за най-продаваемите продукти, за да могат потребителите да добият по-добра представа за тях. Можете и директно да вградите видеа от YouTube, като това ще повлияе положително не само върху мнението на потребителите за Вас като бранд, но и на позиционирането в Google.

14. Възползвайте се от силата на имейл маркетинга

Изпращайки имейли до абонираните потребители, Вие напомняте за съществуването на бранда си. Можете да промотирате интересни кампании, да провеждате игри с раздаване на награди, както и да събирате набор от продукти, които биха заинтригували Вашите потребители. Важно е да се информирате по какъв начин Вашите писма би следвало да не попаднат в папка "Спам" и да адресирате имейлите си с интересни заглавия, за да имат по-голяма успеваемост.

15. Лесни начини за разплащане

Ако предоставите на клиентите си поне няколко опции за разплащане, има много голяма вероятност да предпочетат Вас пред конкурентите. Възможността да заплатят по начин, удобен за тях, създава усещане за сигурност и спокойствие при взимането на решение за покупка.

16. Подходящ размер на търсачката

Според проучване на Jacob Nielsen от 2002 г. в идеалния случай търсачката следва да събира 27 знака, което представлява размера на най-често търсените ключови думи. Ако изберете търсачката Ви да бъде по-малка откъм събирателна способност, е много вероятно да не се окаже толкова ефективна.

17. Онлайн чат със сътрудник

В случай че решите да инвестирате в услугата "онлайн чат", съветваме Ви да назначите служител, който да отговаря изцяло за обслужването на клиенти и да бъде на линия в рамките на работния ден, за да им помага. Сайтовете с онлайн поддръжка са предпочитани от страна на потребителите особено когато става въпрос за онлайн магазини, където могат да възникнат редица въпроси относно извършването на покупка. Още един бонус на онлайн чата е, че сваля напрежението и потребителите се чувстват сигурни и обгрижени, затова и взимат решението да закупят продукта точно от Вас.

18. CTA бутонът трябва да се отличава

Бутонът с призив за действие трябва да се отличава от цялостния фон на сайта и да се набива на очи, защото е Вашият ключ към конверсиите. Според проучване на RIPT Apparel по този начин можете да доведете до 6.3% увеличение в продажбите. Направете бутон, който драстично да се отличава по форма и цвят от всичко останало в сайта Ви (най-добре се конверсират червеният, зеленият и синият цвят).

19. Ненатрапчиви реклами в сайта

Ако изскачат прекалено много реклами в онлайн магазина Ви, рискувате потребителите да се разсейват и да не могат да се фокусират върху важното съдържание в него. Още един проблем би било дразнението, което те ще изпитват при наличието на много и неуместни реклами - не рискувайте да ги загубите в полза на конкуренцията.

20. Оптимизирайте за мобилни устройства

Един от най-ефективните методи за достигане до повече потребители е да оптимизирате сайта си за мобилни устройства. Все повече потребители започват поръчката на смартфон, понякога преминават през таблет и я завършват на личния си лаптоп. Възможни са и други подобни сценарии, при които самата покупка започва от едно мобилно устройство и завършва на друго. Ако Вашият онлайн магазин не е оптимизиран за смартфон или таблет, рискувате да изгубите част от потребителите си.

21. Тествайте непрекъснато

Много онлайн магазини не обръщат достатъчно внимание на тестовете като начин да се установи дали даден сайт се развива по правилен начин. A/B тестовете увеличават конверсиите, предоставят безценна информация за потребителските предпочитания и спомагат за напасването на маркетинговата стратегия спрямо нуждите на потребителите.

И нека за финал споделим още нещо любопитно:

Знаете ли кои са топ 10-те онлайн търговци за 2014 година на база годишните си приходи?

  1. Amazon
  2. Staples
  3. Apple Inc.
  4. Walmart
  5. Dell
  6. Office Depot Inc.
  7. Liberty Interactive Corp.
  8. Sears Holdings Corp.
  9. Netflix Inc.
  10. CDW Corp.

Общото между всички тях е, че спазват гореизброените златни правила за успешен онлайн бизнес и не забравят най-важното: клиентът винаги има право.

Други публикации

Ролята на мобилния телефон в избора и покупка на продукти

Ролята на мобилния телефон в избора и покупка на продукти

С всяка следваща година наблюдаваме ръст в потреблението, което се осъществява през мобилните телефони. Днес ще обърнем по-специално внимание на ролята на смартфоните при разглеждането, избирането и закупуването на продукти.

Какво е влиянието на брандовете при избора ни на продукт?

Какво е влиянието на брандовете при избора ни на продукт?

Всеки бранд има възможността да повлияе върху решението на потребителя да извърши покупка, но по-интересното е по какъв начин успява да постигне този резултат. В настоящата статия ще разгледаме какви са причините да считаме, че марките имат значение при избирането на даден продукт.

Как да пестим, когато пазаруваме?

Как да пестим, когато пазаруваме?

Когато си купуваме продукти под влияние на своите импулси, често оставаме разочаровани впоследствие, тъй като не сме премислили добре спонтанните си действия. Ето ги нашите съвети за едно прекрасно потребителско преживяване - пестеливо, разумно и приятно.