Блог

Какво е влиянието на брандовете при избора ни на продукт?

Публикувано на

Всеки бранд има възможността да повлияе върху решението на потребителя да извърши покупка, но по-интересното е по какъв начин успява да постигне този резултат. В настоящата статия ще разгледаме какви са причините да считаме, че марките имат значение при избирането на даден продукт. 

1. Брандовете символизират сигурност

Когато закупим качествен продукт от даден бранд е много по-вероятно да осъществим отново покупка от същия. Според проучване на Nielsen за 2015 година, проведено сред 29 000 интернет потребители от 58 държави, 60% от потребителите предпочитат да закупят нов продукт от бранд, който вече са изпробвали, отколкото да експериментират с непозната марка. 

Защо се получава така? Защото искаме да избегнем елемента на разочарование при изпробването на продукт от непознат бранд. За един потребител сигурността винаги е за предпочитане пред риска. Освен че свързваме познатите брандове със сигурност и доверие, ние сме по-склонни да ги предпочетем, защото голяма част от заобикалящата ни среда ги харесва.

2. Семейството и приятелите ги препоръчват

Тук отново става въпрос за доверието и минимизирането на риска. Според доклад от 2012 година на Rajdeep Grewal от Penn State's Smeal College of Business, при препоръка от семейството или приятелите ние разполагаме с по-голяма увереност в предстоящата покупка. Когато даден бранд е препоръчан от хора, на които можем да се доверим, ние сме по-склонни да се доверим именно на него в сравнение с конкурентите.

Според проучване 38% от жените, които имат деца, е по-вероятно да закупят продукт от бранд, който са видяли, че е препоръчан или "харесан" във Фейсбук от други жени. Потребителите от женски пол представляват и сериозен процент от лоялните клиенти на брандовете - цели 76% от тях казват, че изборът на даден продукт се определя от марката му.

3. Брандовете присъстват в социалните мрежи

В същото проучване забелязваме, че 38% от потребителите биха препоръчали на приятелите си да закупят продукт от бранд, който вече са харесали и следят в социалните мрежи. 21% от тях посочват, че купуват спонтанно нови продукти на любима марка, без предварително да са имали намерение да пазаруват.

Социалните мрежи предоставят възможност на брандовете директно да комуникират с потребителите си, което се превръща в прекрасна възможност да общуват директно с тях и да си създадат нови фенове. Цели 77% на потребителите, които търсят информация, съвет или помощ в социалните мрежи, след като получат отговор от съответния бранд се конвертират в негови лоялни клиенти. Според друго проучване на Market Force 78% от потребителите са последвали в социалните мрежи даден бранд преди да вземат решение за покупка.

Освен в социалните мрежи се наблюдават и други любопитни корелации между брандовете и потребителския интерес към тях. 64% от респондентите разкриват, че биха отворили имейл, ако е от марка, която харесват. А 16% от тях изпитват повишено желание да закупят от даден бранд, ако неговото име излезе приоритетно при търсене в Google.

4. Брандовете създават потребителско преживяване

Една от основните причини да избираме даден бранд пред друг е свързана с желанието ни да се асоциираме с преживяването, което ни е създал в миналото. Всички потребители искат да се чувстват спокойни и уверени в избора си, както и да свързват покупката с положително преживяване, а не с негативни емоции и лошо обслужване.

Според доклад на Mintel's North America 2016 Consumer Trends 56% от американците не купуват от брандове, които считат за нелоялни и некоректни спрямо потребителите. Брандовете имат силата да създават емоционална връзка с потребителите си, като тя е 3 пъти по-значима от маркетинга от уста на уста при взимане на решение за покупка.

Потребителите искат да се асоциират с брандове, които им носят усещане, че принадлежат към дадена общност. Едни предпочитат луксозни стоки, други се чувстват горди от био покупки, трети се радват, когато успеят да пестят при пазаруване и предпочитат да не харчат излишно и т.н. Общото при всички видове потребители, обаче, е едно - всеки един от тях се чувства добре, когато е избрал да бъде част от група. 

5. Брандовете имат уникални предимства

Когато говорим за силно преживяване, със сигурност не бива да забравяме и един друг важен елемент - уникалното предимство в сравнение с конкурентите. Всеки успешен бранд притежава умението да достигне до потребителите по начин, по който останалите не успяват. Според проучване на Marketing Charts 17% от потребителите в световен мащаб споделят, че брандът е определящата причина да вземат решение за покупка на даден продукт.

6. Брандовете пестят време 

При наличието на толкова много брандове и море от информация потребителският избор се превръща във все по-труден. Марката е индикация за нещо познато, затова в повечето случаи служи прекрасно при извършването на импулсна покупка или при много голямо колебание между няколко продукта. Избирайки бранд, който сме използвали или за който поне сме чували, ние спестяваме време за допълнително премисляне и инвестираме енергията си другаде.

7. Брандовете използват стратегии

Консуматорската култура не се появява безпричинно. До голяма степен тя е свързана със създаването на желание у потребителя да пазарува, като брандинг стратегиите играят много съществена роля за сформирането му. 

Една типична брандинг стратегия включва много повече от създаването на марка, продукти, отварянето на магазини и снабдяването с материали. Тук говорим за всеки контакт, който е свързан с потребителя - от рекламата и промоцията до сервизното обслужване на клиенти след закупуването на продукта. 

8. Брандовете вече са мобилни

Според проучване от 2012 година, проведено от Indiana University, брандовете, които разполагат с мобилни приложения имат по-голям шанс да конвертират потребителите си в лоялни. Причината за това се крие в предоставената информация, възможност за онлайн пазаруване и достъпността, която предоставят на потенциалните купувачи. Колкото по-близо един бранд е до потребителя, толкова по-голяма е вероятността да грабне вниманието му.

Други публикации

Ролята на мобилния телефон в избора и покупка на продукти

Ролята на мобилния телефон в избора и покупка на продукти

С всяка следваща година наблюдаваме ръст в потреблението, което се осъществява през мобилните телефони. Днес ще обърнем по-специално внимание на ролята на смартфоните при разглеждането, избирането и закупуването на продукти.

Как да пестим, когато пазаруваме?

Как да пестим, когато пазаруваме?

Когато си купуваме продукти под влияние на своите импулси, често оставаме разочаровани впоследствие, тъй като не сме премислили добре спонтанните си действия. Ето ги нашите съвети за едно прекрасно потребителско преживяване - пестеливо, разумно и приятно.

10 начина да изберем най-добрия продукт

10 начина да изберем най-добрия продукт

Когато избираме продукт, всички потребители използваме различни методи, по които да достигнем до правилния избор. Вижте кои са нашите 10 съвета за ефективно пазаруване и достигане до най-добрите продукти.