Блог

Ролята на мобилния телефон в избора и покупка на продукти

Публикувано на

С всяка следваща година наблюдаваме ръст в потреблението, което се осъществява през мобилните телефони. Днес ще обърнем по-специално внимание на ролята на смартфоните при разглеждането, избирането и закупуването на продукти.

Според доклад на Demandware 80% от тийнейджърите на възраст 12-19 години използват мобилния си телефон като средство за започване на процеса на пазаруване - в това число търсене на информация, четене на ревюта, намиране на онлайн магазин и т.н. Трудно е измерването на конверсиите, тъй като голяма част от потребителите оставят количките си и не довършват пазаруването, което са започнали.

Съгласно проучване на Rackspace 19% от притежателите на смартфон пазаруват онлайн през него. За 2014 година се счита, че онлайн пазаруването е втората най-често практикувана интернет дейност по мобилния телефон (след влизането в социалните мрежи). 8 от 10 онлайн пазаруващите през смартфон споделят, че са използвали телефона си за получаване на повече информация.

Мобилни приложения

Мобилните приложения играят много съществена роля при избирането на продукт. Един от начините, по които те влияят на потребителите, е чрез изпращането на нотификации - така те им напомнят за актуални промоции, новини и др. 

E-mail

Друг интересен момент при пазаруването през смартфон е свързан с проверяването на имейла. Като един от най-удобните начини бързо и лесно да достигнем до получените писма в електронната си поща, ние всеки ден сме засипани с новини и промоции. Излиза, че брандовете все повече залагат на изпращането на специални промоционални кодове и отстъпки, с които печелят доверието на потребителите и ги стимулират да пазаруват повече онлайн.

Социални мрежи

Най-често използваме смартфоните си за проверяване на социалните мрежи, затова и именно те се превръщат в много съществен елемент при избора на продукт през мобилния телефон. Голяма част от онлайн рекламата се пренасочва във Facebook, където потребителите директно кликат и попадат в сайта на бранда. Друг любопитен момент е свързан с влиянието на социалния кръг - много от потребителите се допитват до приятелите си онлайн през телефона си преди да вземат окончателно решение за покупка.

Онлайн проучване

Според доклад на Google Shopper Marketing Agency Council 84% от потребителите на смартфон използват устройствата си, докато пазаруват в магазин, най-често докато чакат на опашка или когато искат да открият повече информация за цената или съдържанието на самия продукт.

Съгласно проведена анкета на L.E.K. Consulting 60% от смартфон потребителите правят онлайн проучване на продукти през телефона си всеки месец. Повече от 1/2 от тях са използвали за последните 6 месеца поне 1 приложение за пазаруване, 1/3 от тях са използвали приложение за сравнение на цените. Половината от тях споделят, че биха се отбелязали (с check-in) срещу някаква отстъпка от страна на бранда.

Според проучване на Shopify за 2014 година се наблюдава 40.3% трафик от мобилни телефони, 10% от таблети и 49.7% от компютри. Най-голямо е посещението през смартфони през уикенда, тъй като тогава се счита, че потребителите разполагат с най-много време.

Според проучване на SessionM сред 12 000 потребители в САЩ, на въпроса: "За какво използвате мобилните си телефони в магазин?" 54% са отговорили, че сравняват цените; 48% гледат информация за продукта, а 42% четат онлайн ревюта

Пазаруване

Интересна статистика имаме и от Amazon.com за края на 2015 година. Съгласно данни от сайта, през празниците (Деня на благодарността и Коледа) цели 70% от потребителите са извършили покупки от своите смартфони и таблети

Съгласно проведена анкета на Harris 9% от потребителите в САЩ са извършили изцяло покупка на дрехи от смартфона си, а 8% - на аксесоари. 

Любопитни са тенденциите по отношение войната между iPhone и Android устройствата. Съгласно проучване на Monetate, за 2012 година 8% от потребителите са пазарували през своя iPhone, a 5% - през Android.

Съгласно проучването на Monetate 37% от смартфон потребителите снимат продукта; 35% търсят магазин, откъдето да го закупят; 35% търсят четат ревюта; 34% пращат направената снимка на познати; 33% гледат информация за продукта, докато са в магазина; 33% звънят на семейство и приятели, за да се допитат и 26% извършват онлайн покупка. Средната стойност на покупка през iPhone за 2014 година е 97.49 долара, а през Android - 97.16 долара. 

Негативни фактори

Важно е да се обърне внимание и на един друг момент - какво се случва, когато брандовете не  поддържат добре своите сайтове? Съгласно доклад на Rackspace 84% от потребителите споделят, че са срещнали проблем при онлайн пазаруването от смартфона си. 40% от тях директно са се отказали да продължат и поради тази причина са се пренасочили към конкурентен сайт.

Съгласно същото проучване 97% от потребителите зарязват онлайн количките си за пазаруване, когато сайтът се зарежда бавно. 89% от тях пазаруват от приложения, а 11% - от онлайн сайт.

Прогнози

Според прогнозни данни на eMarketer се очаква до края на 2016 година пазаруването през смартфон да възлиза на 78.3 милиона долара на територията на САЩ, 99.7 млн. долара - през таблет и 121.8 млн. долара - осъществено от настолните компютри. 

Съгласно прогнози на Rackspace през 2017 година се очаква средната стойност на онлайн поръчка през смартфона да възлиза на 116 долара. 

Изводи

Изводът, който можем да извлечем от тези интересни статистики, е свързан с тенденцията на нарастващо потребление през мобилните телефони. Ако брандовете искат да спечелят и задържат интереса на купувачите си, следва да насочат средствата си в разработването на приложения и разполагането с добре оптимизирани мобилни сайтове.

Накъдето и да погледне човек, ще попадне на тълпа от хора, които съсредоточено се ровят в смартфоните си. В този ред на мисли, брандовете трябва да започнат да мислят като потребителите си и да им предлагат решения, базирани на нуждите им, а именно - удобни, леки, мобилни, атрактивни и лесни за ползване.

Други публикации

Какво е влиянието на брандовете при избора ни на продукт?

Какво е влиянието на брандовете при избора ни на продукт?

Всеки бранд има възможността да повлияе върху решението на потребителя да извърши покупка, но по-интересното е по какъв начин успява да постигне този резултат. В настоящата статия ще разгледаме какви са причините да считаме, че марките имат значение при избирането на даден продукт.

Как да пестим, когато пазаруваме?

Как да пестим, когато пазаруваме?

Когато си купуваме продукти под влияние на своите импулси, често оставаме разочаровани впоследствие, тъй като не сме премислили добре спонтанните си действия. Ето ги нашите съвети за едно прекрасно потребителско преживяване - пестеливо, разумно и приятно.

10 начина да изберем най-добрия продукт

10 начина да изберем най-добрия продукт

Когато избираме продукт, всички потребители използваме различни методи, по които да достигнем до правилния избор. Вижте кои са нашите 10 съвета за ефективно пазаруване и достигане до най-добрите продукти.